Skap vekst med lojalitetsprogram

Loyalls lojalitetsprogram gir din bedrift full innsikt i gjestene eller kundene dine, og øker besøk, handel og speiselt i direkte kanaler.

Automatisk medlemsrekruttering

Enkel administrasjon

Økt lojalitet og gjenbesøk

Finn ut hvordan din bedrift kan ta nytte av å skape sterkere lojalitet.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Effektive digitale markedsføringsstrategier for restauranter i 2021

Restaurantbransjen er kjent som en av de vanskeligste å overleve i. Nærmere 50% av nystartede restauranter går konkurs i løpet av de første fem årene grunnet enorm konkurranse og ikke minst høye forventninger fra kundene der ute. Spørsmålet blir, hvis restaurantbransjen er så utilgivelig, hvordan kan du dytte oddsene i din favør?

Nøkkelen til enhver suksessfull bedrift er å vite hvordan du skal tiltrekke og beholde din kundebase, gjerne via markedsføring. Det er viktig å spørre seg spørsmål som “Hvordan vil kundegruppen min vite at jeg eksisterer?” og “Hvordan kan jeg tiltrekke kunder til restauranten?”. Svaret ligger i digital markedsføring! De aller fleste bruker mobilen daglig, og er store deler av dagen aktiv på nettet, som gjør at tradisjonelle former for markedsføring ikke lenger er like effektivt som digital markedsføring. Uten en tilstedeværelse på nettet, kan det gå hardt ut over driften. Vi har listet opp 8 strategier som vi mener er gull verdt for å øke salg og kundeportefølje til din restaurant.

Thursday, February 18, 2021

1. Perfeksjoner nettsiden din

88 prosent av forbrukere dømmer en bedrifts kredibilitet ut i fra nettsiden deres, så vi kan trygt konkludere med at fasaden på restaurantlokalet ikke lenger er nok til å overvinne kunden. Om nettsiden din ikke er responsiv, har utdatert design eller er vanskelig å navigere, kan det føre til at forbrukeren hopper av din nettside for å finne en de liker bedre.

Nettsiden din trenger å se profesjonell ut, den må være funksjonell og ikke minst brukervennlig. Potensielle gjester bør enkelt kunne navigere seg rundt på nettsiden din og finne ting som menyer, åpningstider og adressen til lokalet. Du bør også investere tid og penger i profesjonelle og høykvalitets bilder av restaurantlokalet, maten dere tilbyr og de ansatte. Dette gir potensielle kunder en følelse av intimitet og nærhet til restauranten din. 

Sist men ikke minst, er det viktig at nettsiden din er optimalisert til mobile enheter, da folk flest bruker smarttelefonen sin til å finne informasjon om ting, uavhengig av hvor de befinner seg.


2. Fokuser på lokal SEO

En av de viktigste stegene i en restaurants og bedrifter generelt sin digitale markedsføring er SEO, eller Search Engine Optimization (Søkemotoroptimalisering). SEO er avgjørende for å få trafikk gjennom organiske søk, og forhåpentligvis kunder ved bordene. Hvis noen for eksempel skriver inn “Italiensk restaurant i nærheten”, vil din rangering på SEO avgjøre hvor raskt de finner deg.

For å forbedre din synlighet i søkemotorer gjennom SEO, kan du gjøre følgende:


3. Skaff deg følgere på sosiale media

80 prosent av nordmenn mellom 16 og 79 år bruker sosiale medier, og av dem bruker 3,6 millioner nordmenn over 18 år Facebook. Snapchat, Instagram og Linkedin er voksende medier, men ligger under Facebook med henholdsvis 2,8 millioner, 2,6 millioner og 1,3 millioner norske brukere. Disse tallene er en god indikasjon på viktigheten av Sosiale medier for små og store bedrifter.

En sosiale media strategi vil kunne gi en stor følgerbase av folk som er tiltrukket av restauranten din og er sannsynlig å være lojale kunder, og det gir restauranten din en unik mulighet til å effektivt skape verdifulle nettverk. Den beste delen med sosiale medier er at den gir deg mangfoldige muligheter for både gratis og betalte reklamekampanjer.

Du kan markedsføre deg kostnadsfritt på sosiale medier ved å arrangere konkurranser hvor vinneren eksempelvis får et gratis måltid, et gavekort eller penger rett inn på konto Ideen er at konkurransen skal skape et engasjement som insentiverer folk til å like, kommentere og dele posten, noe som vil utvide rekkevidden til innlegget. Dette kan føre til en økt følgerbase og attraction til siden din på SoMe (Sosiale medier).

Betalt markedsføring på sosiale medier lar deg bestemme hvor mye du skal bruke per dag, i kroner, på kampanjen din i tillegg til målgruppe. Du får også verdifull statistikk og analytisk data som gir deg innsikt i hvordan kampanjen har gått, hvem du har nådd ut til, hvor mange du har nådd ut til, kostnad per klikk og mye mer.


4. Bruk influencere til å markedsføre deg (Influencer marketing)

Hvis du enda ikke har en sterk følgerbase, eller ser etter en større målgruppe, kan du vurdere influencer marketing, som er å bruke influencere til å gjøre markedsføringen for deg. Influencere er gjerne folk som har etablert kredibilitet i en spesifikk bransje eller demografi, og har flere tusen- om ikke millioner av følgere.

Hvis det er noen influencere i nærheten av en dine lokasjoner som har fokus på mat i sine kanaler, kan det være en god ide å kontakte dem og invitere dem til å spise gratis på restauranten din. Liker de maten restauranten serverer kan dere lage en influencer marketing kontrakt dere imellom. Du kan for eksempel betale dem en slant for at de legger ut et innlegg om restauranten din på sosiale medier.


5. Implementer e-post markedsføring

Visste du at 93% av nordmenn over 16 år bruker E-post, og at 72% foretrekker at bedrifter kontakter dem på e-post fremfor andre kanaler? Visste du også at E-post markedsføring gir i snitt 4300% Return of Investment? Verdien av denne formen for markedsføring er enorm, og å automatisere den gjør den enda mer verdifull for deg og din bedrift.

Det første du trenger å gjøre er å bygge en epostliste av mottakere som har abonnert på eposter. Å skaffe abonnenter kan gjøres ved å tilby rabatter til tidligere kunder som abonnerer, gjennom sosiale medier, nettsiden til restauranten, affilierte nettsider, landingsside annonser, lojalitetsprogram eller datainnsamling via WiFi.

Så snart en gjeest abonnerer, trenger du et automatisert sett av emails som går ut på en fast frekvens. Disse epostene bør ha en vennlig tone og vise takknemmelighet for dine abonnenter mens du forsiktig og subtilt dytter dem tilbake til din restaurant. Det er viktig å notere seg at epostene må inneholde verdifullt content for dine kunder (som rabatter, nyheter og promoteringer), ellers vil kundene stoppe å åpne dem, eller avslutte abonnentet. Vi anbefaler å benytte marketing automation for å effektivisere din tid og sørge for konstant kontinuitet.


6. Ta fordel av anmeldelser på nettet

Det er viktig å huske på at folk trenger av og til litt forsikring når det kommer til å investere i produkter og tjenester, matopplevelser inkludert. Når folk ser etter steder å spise på nettet, ser folk ofte etter anmeldelser og hva andre folk har skrevet om din restaurant. Du bør bruke gode anmeldelser til din fordel.

Du kan starte med å insentivere alle betalende gjester om å legge til en anmeldelse i google, på nettsiden din eller på din sosiale medier profil. Du kan også benytte automatiske eposter som "takker for besøket" og oppfordrer til å skrive en anmeldelse etter avreise. Noen gjester trenger større insentiver enn andre, så gjerne tilby dem noe mot at de legger igjen en anmeldelse. Anmeldelser bør brukes flittig, da det har vist seg å påvirke SEO.


7. Skap nettverk med andre lokale bedrifter

Bruk andre små bedrifter i nærområdet til din fordel. Bygg et tilknyttet forhold med hverandre og samarbeid om hverandres kunder. Dere kan skrive innlegg om hverandre på nettsiden, anbefale hverandres tjenester m.m. Som en restaurant kan du for eksempel knytte kontakt med et hotell i nærheten og se om de vil anbefale din restaurant til reisende og andre gjester.


8. Vær synlig og aktiv på nettet

Det er veldig viktig å forstå at å være konsistent er svært viktig i en restaurants digital markedsføringsstrategi. Hvis du ønsker at samfunnet rundt deg skal huske merkevaren din når de skal kjøpe mat ute, må du legge litt innsats i det. Dette betyr ikke at det trenger å være dyrt, men å oppdatere nettsiden regelmessig, poste nye innlegg et par ganger i uken på sosiale medier og reklamere for nye retter på din meny. Husk viktigheten av å holde følgerbasen din engasjert og involvert, gjerne ved å kjøre konkurranser eller å gjøre en stor greie ut av en spesiell nyhet.